3. Escorrenties del Llobregat, la serra de la Covil

observeu que

0 m

Sortida.

De Berga, al costat de l’Institut Guillem de Berguedà, una estreta pista asfaltada d’uns 2 km. ens porta al Pont de Pedret.

Riu Llobregat.

Creuem el camí i ens enfilem direcció l’ermita de Sant Quirze de Pedret.

El pont de Pedret, situat sobre el riu Llobregat, aigua avall de la presa de l’embassament de la Baells, a uns 525 m d’altitud i ben a prop de l’església de Sant Quirze de Pedret. Es tracta d’un pont gòtic, documentat l’any 1286, que travessa el Llobregat amb la forma d’esquena d’ase, fet amb pedra irregular i sense polir. Consta de quatre arcs (inicialment en tenia cinc) de mides desiguals; l’arc central és apuntat i els altres, més petits i de mig punt, rebaixats. Prop del pont, i excavats a la roca viva, hi ha un seguit de forats arrodonits que corresponen als encaixos de les bigues de fusta que sostenien un pont romànic.

A on ens deixa el cotxe hi ha un sender de l’antic carrilet miner, ara per a bicicletes habilitat d’uns 10 Km. Llobregat avall fins a Olvan.

300 m

Ermita i parròquia de Sant Quirze de Pedret

PI 1: Sant Quirze de Pedret

Podem gaudir d’una esplèndida restauració arquitectònica i respectant al màxim l’estructura de finals del s. XI. Sobretot dels dibuixos de l’església original de l’època preromànica del s IX.

que podrem visitar en l’horari:

D’octubre a juny: dissabtes, diumenges i festius d’11 a 14 h.

Juliol, agost i Setembre: dissabtes, diumenges i festius d’11 a 14 h i de 17 a 19 h.

Visites concertades en dies feiners tels:

608 22 86 37 – 608 22 25 25

500 m

A la dreta de l’ermita, seguim els prats buscant el camí senyalitzat amb punts grocs.

Entrem al bosc de pi roig i alzina, amb punxegudes argelagues vora el camí, més endavant a la dreta, hi trobem una bassa de fang on els senglars s’hi rebolquen (esterrajalls), refrengant-se després del bany de fang als pins del voltant, els ajuda a desparasitar-se.

1.400 m

Prenem un camí  a la dreta, torrent del Guimpàs.

Caminem per la llera trepitjant còdols d’un torrent d’aigua molt poc constant, o pel marge cobert d’herbei riberal, torrent enllà.

1.600 m

Quan el camí s’eixampla, creuem el torrent, prenent com a referència una fita a la dreta. Per prendre una forta pendent a la dreta, seguint les senyals grogues.

Deixem molses i còdols per enfilar-nos vorejats per formosos boixos, cap el Comte d’en Ponç.

2.000 m

Arribem al collet.

PI 2: Serrat Sant Isidre

A la dreta deixant les senyals grogues, un caminet ens porta al petit cim de Cap del Comte d’en Ponç, on podrem gaudir d’una meravellosa vista de Berga, cim de conglomerats d’aspecte Montserratí (opcional).

Tornem al collet.

2.200 m

Arribem a la font de La Covil, també anomenada font bona.

Lloc de transit i d’ús dels senglars.

2.500 m

La Covil.

Deixem a l‘esquerra les runes de l‘antiga masia de La Covil, per enfilar-nos pujada amunt.

2.750 m

Collet de les Fustes.

Deixem el sender que seguíem i que ara sembla que marxa a l’esquerra fins al Pantà de la Baells caminant una hora més. Nosaltres prenem la pista que voreja el cim del Cap de la Rostollada que te una cota de 1.012 m. Deixem el bosc d’obaga i entrem a la part solana amb l’alzinar com a protagonista.

ACTIVITAT 1: UN TRENCACLOSQUES A PEDRET

Cingle

Ara podem gaudir a la dreta d’una magnifica vista al Bages i la ciutat de Berga presidida pel Santuari de Queralt, una magnifica vista de les que ens costa oblidar.

3.600 m

Cruïlla al Mas Mascaró.

Deixem el trencant (sender) a la dreta que mena al Mas Mascaró per continuar recte cap a Sant Miquel.

4.000 m

Pla i ermita de Sant Miquel.

PI 3: Ermita Sant Miquel

Hem arribat a l’objectiu de la nostra excursió i lloc ideal per fer un mos i gaudir de les vistes de Montserrat i el Berguedà.  Mas de Sant Miquel de les Canals.

4.300 m

Tornem enrere fins a la cruïlla al Mas Mascaró.

Ara prenem el sender de Mascaró a l’esquerra.

4.400 m

Font de Noguer.

PI 4: Font del Noguer

Una font ben condicionada per abeurar-hi el bestiar, amb tres banyeres escalonades.

5.150 m

Mas Mascaró, en runes.

PI 5: Panoràmica

Gaudirem de boniques vistes a llevant del Santuari de la Quart i a sota la Portella. Baixem cap a ponent en forta pendent, trobarem a la dreta la font de Mascaró.

5.300 m

Torrent de Mascaró. Ara se’ns obre la pista que amb una suau pendent ens torna al Llobregat pel rec de Busoms.

PI 6: Font de Busoms

5.900 m

Després de la font hem de prendre la pista a la dreta en direcció a Santauginia.

PI 7: Font dels rucs.

PI 8: Ermita Santauginia

6.550 m

Tot just prendre la pista a Santaugina, un sender a l’esquerra ens porta al sot del Clot de la Civada.

Passem enlairats per la riba esquerra del Llobregat.

7.400 m

Seguim pel camí vorejant el riu.

Passem entremig del molí de Pedret, a peu del Llobregat, en runes.

ACTIVITAT 2: EL MOLÍ COBERT DE VERD

7.600 m

Pont de Pedret

En el seu temps, el pont facilitava les comunicacions entre la vila de Berga i l’església de Sant Quirze de Pedret amb el sector de Sant Miquel de les Canals i el Puigarbessós.

UNA MICA MÉS

Cargolins al mur del mas de Sant Miquel de les Canals.

Asseguts dinant a l’entrada del  mas a la paret  hem trobat molts cargolins buits (rumina decollata)….tenen el seu paper en la cadena tròfica, ja que són l’aliment de moltes espècies, són herbívors i també mengen bolets i matèria orgànica en descomposició, mirant ,mirant, diu el nostre amic naturalista, potser que dintre d’alguna closca encara hi pugui viure algú i ens recorda que els cargols  es fertilitzen i porten els ous a dins la closca, tot i estar buides potser en podrien sortir algun cargolet…. si abans de morir l’adult no els havia post. Un cargol pot trigar fins a dos dies a pondre entre 30 i 50 ous. No ho hem sabut veure.

GLOSSARI

Tastet: és la botifarra blanca, la que no es deixa assecar i es fa a la paella per menjar.

Botifarra: és la botifarra negra, la que té sang.